Centerpartiets miljöpris till Alf Johansson, Runes Bensin

I anslutning till världsmiljödagen delar Centerpartiet i Emmaboda kommun årligen ut ett miljöpris i form av ett diplom till ett företag, förening eller person som arbetar för insatser som främjar miljön. Det är nu 20:e året i rad som priset delas ut.
2017-05-27

Klicka för större text (öppnas i nytt fönster/flik)

Årets pristagare är Alf Johansson, Runes Bensin, som i många år gjort medvetna miljöval. Runes har alltid arbetat med miljövänliga bränslealternativ. Så fort det kommit ut ett nytt miljövänligt drivmedel på marknaden har man fört in det till kommunen. På 80-talet satsade man på akrylatbensin, på 90-talet rapsdiesel och 2005 tog man in etanol. Den senaste satsningen är den fossilfria dieseln HVO som man tog in 2016. Runes Bensin har även satsat på miljövänliga tvättanläggningar.

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster/flik)

Prisutdelning på Runes vårfest. Johan Jonsson överlämnar miljödiplomet till Alf Johansson. I den uppvaktande gruppen ingick också Jenny Rydberg, Göran Eriksson och Bo Sunesson.

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster/flik)

Johan Jonsson tankar sin 20 år gamla Audi med fossilfri HVO-diesel. Vad kan väl ur ett livscykelperspektiv vara mer miljövänligt än att köra
sin gamla bil så länge det bara går när den går på fossilfritt bränsle?

Bränslet är godkänt hos alla lastbilar med dieselmotor. Än är det inte så många personbilstillverkare som har godkänt det.