Granskningen av 24-koncernen väcker frågor

Interpellation till Ann-Marie Fagerström (S)

Emmaboda kommun är troligen den enda kommunen i Sverige som har ett aktivt samarbete med 24 Journalistik. På andra orter har kommuner avstått, på grund av att man inte vill riskera varken sin eller mediers trovärdighet.

I veckan berättade det mediegranskande programmet Medierna i P1 om hur anställda på 24 Journalistiks olika hemsidor tvingas skriva positiva artiklar om annonserande företag. Man kunde också visa hur fejkade Facebook-konton använts för att sprida sajternas artiklar i mer eller mindre rasistiska grupper på Facebook.

Sedan tidigare har det också rapporterats om arbetsförhållanden som inte är moderna och koncernen har in i det längsta undvikit kollektivavtal.

Också lokala medier har uppmärksammat granskningen, bland annat Barometern/Östra Småland men också Sydöstran i Blekinge. I Blekinge har flera kommuner fått erbjudande att sluta avtal med 24 Journalistik, på samma sätt som Emmaboda Kommun har gjort. Där har man dock avböjt med hänvisning till att det är oetiskt och att det skulle skada både kommunens och sajtens trovärdighet.

Med anledning av detta vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Hur ser du på de avslöjanden som gjorts kring 24 Journalistik och dess olika nyhetssajter?
  2. Har du för avsikt att låta Emmaboda Kommun förlänga det avtal som tecknades med 24 Emmaboda när nu detta löper ut?

Algutsboda 2017-04-05
Johan Jonsson, Centerpartiet