Har S gjort upphandlingsbrott till kultur i Emmaboda?

Pressmeddelande 2017-10-11

Den nyligen uppnystade upphandlingsskandalen i Emmaboda ser ut att bara vara den logiska fortsättningen på vad som verkar ha blivit en kultur i S-styrda Emmaboda kommun.

Sker hela den nu uppnystade härvan med kommunstyrelsens ordförande, Ann-Marie Fagerströms, goda minne? Teknik- och fritidsnämndens ordförande, Per Sigvardsson, har i tidningsintervjuer hävdat att han inget visste om vad som pågick. Men vid senaste kommunfullmäktigemötet i Emmaboda framkom att Sigvardsson för ungefär ett år sedan blev informerad om vad som hände.

Men är det en enstaka händelse? Nej, jag är rädd att det är en del av ansvarskulturen i Ann-Marie Fagerströms Emmaboda.

I oktober 2011 får kommunen, även då med Ann-Marie Fagerström vid rodret, svidande kritik från externa revisorer. Man har genomfört köpet av glassamlingen från Orrefors Kosta Boda och vid tidpunkten då revisorerna granskade affären hade satsningen i Boda Glasbruk kostat kommunen 46 miljoner kronor. Man hade också då struntat i att genomföra en upphandling för en delinvestering, med motiveringen att det var för bråttom.

Då, när kritiken behandlades i kommunstyrelsen, sa Ann-Marie Fagerström: ”Den ska vi ta åt oss och vi ska förändra oss så att vi blir bättre i fortsättningen.”

Frågan är om hon i dag tillstår att det bara var tomma ord. Frågan är om hon tillstår att den ignoranta hanteringen av invånarnas pengar är en kultur? Frågan är om hon anser att hon borde ställa sin politiska position till förfogande? Frågan är också om Teknik- och fritidsnämndens ordförande inser att han borde agerat redan för ett år sedan och att han också borde fråga sig om han kan sitta kvar? I valet om ett knappt år får vi väljarnas svar på frågorna, men ett svar kanske borde ges redan nu! Det är ingen tvekan – Emmaboda behöver ett nytt politiskt ledarskap!

Algutsboda 2017-10-11

Johan Jonsson (C)

Barometern Emmaboda 2017-10-13:

Klicka för större text (öppnas i nytt fönster/flik)