Miljöpriset 2016 går till till Algutsboda Biodlarförening

Klicka för större text (öppnas i nytt fönster/flik)

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster/flik)

Centermedlemmar från hela kommunen kom på besök till Hans Lundgren i Bökevara när årets miljöpris delades ut.

Klicka för större text (öppnas i nytt fönster/flik)

Klicka för större bild (öppnas i nytt fönster/flik)

Biodlingen är en ofta förbisedd hörnsten i de ekologiska systemen i natur – och kulturlandskapet. Binas pollinering har stor betydelse för odlingar och den biologiska mångfalden. Hans Lundgren bjöd på en inblick i binas värld och biodlingens hemligheter.

Algutsboda Biodlarförening är en ideell förening med hobbyodlare. Syftet är att främja biodlingen och rekrytera nya biodlare, vilket sker aktivt genom möten, studiecirklar och tematräffar. Centerpartiet vill med miljöpriset uppmärksamma de fina miljöinsatser som görs inom Algutsboda Biodlarförening och uppmuntra till ett fortsatt stort engagemang.

Det är 19:e året i rad som Centerkretsen i Emmaboda delar ut miljöpriset.
Första året priset delades ut var 1998 och då gick priset till Sven Gustavsson, Miljöstationen i Emmaboda. Sedan har det gått till Carl-Johan Sandberg eko.odlare Långasjö, ITT Flygt AB Lindås, Matboden Sixten Siverland Vissefjärda, Hermanstorps kvarn Algutsboda, Friluftsfrämjandet Lindås, Lantbrukare Rune Gunnarsson Bökevara, Långasjö sockens naturvårdsförening, Emmaboda Energi AB, Niklassons Biltjänst Emmaboda, Emmaboda Scoutkår, Sven-Olof och Lars Magnusson Stekaremåla Handelsbolag, Långasjö Växthus AB, Joachim och Anna Petersson Målatorp, Markus Vallien Gissamåla, Möjligheternas hus, Mundekulla kursgård och 2015 gick priset till Långasjö Sockens Hembygdsförening.